בדרך להרדמות עצמאית

מושגים שכדאי להכיר:

'הירדמות עצמאית' - מעבר מעירות לשינה ללא כל התערבות או נוכחות מצד אדם נוסף, וללא תלות בגורם חיצוני (מוצץ, חיתולי...)

'הירדמות במינימום סיוע' - מעבר מעירות לשינה עם **מינימום ** התערבות או נוכחות. המינוח הזה מתקשר יותר למציאות, בה גם תינוקות שמסוגלים, זקוקים לנו במצבים שונים ובמידה שונה.

המינוח 'עצמאית', קצר יותר, אבל הכונה שלי היא תמיד 'מינימום סיוע' (אלא אם כן ציינתי אחרת).

sea waves GIF

נשים את זה על השולחן - תינוקות שמסוגלים להירדם בשכיבה מיטתם **גם ** ללא כל סיוע או נוכחות שלנו, עשויים לישון שינה מסודרת יותר, נינוחה יותר, ורציפה יותר במהלך כל שעות היממה.

הסיבה לכך היא בעיקרה פסיכולוגית - הפנמה של היכולת.

אז למה זה קורה?

  • הירדמות דורשת עייפות ורוגע (גם שעמום, אבל על כך בפוסט אחר).

  • תינוקות שנרדמים עצמאית במיטתם, ישנים באותו האופן שבו הם נרדמו.

  • כשהם מתעוררים (מזכיר שכולם מתעוררים, גם כשעוד עייפים), הסיטואציה מוכרת להם, והסיכוי שיהיו מוטרדים ונסערים נמוך יותר.

  • כשתינוקות בעוררות חלקית במיטתם, וכבר "יודעים" שהם מסוגלים לשוב ולהירדם, והסיכוי שישארו רגועים גדול יותר.

  • במצב הזה התנאים עייפות ורוגע ממשיכים להתקיים, והסיכוי שינסו לחזור לישון בעצמם תלוי בעיקר בנכונות שלהם לחזור לישון (וכמובן בהיבטים של אי נוחות פיסית כמו רעב).


האם כל התינוקות חייבים ללמוד להירדם עצמאית?

ממש לא!

למען הסר ספק - **אין קשר ישיר **בין הירדמות "עצמאית" לבין התפתחות התינוקות, פיתוח יכולות, העצמאות שלהם וכו'.

רובם המוחלט של התינוקות מסוגלים להירדם במינימום סיוע, אבל השאלה אם להוביל אותם לשם תלויה גם בשאיפות ובצרכים שלכם - ההורים. ישנם תינוקות שנרדמים בסיוע ובכל זאת ישנים יחסית רצוף ומסודר יחסית. ישנם הורים שמושפעים פחות מהתעוררויות מרובות במהלך הלילה, במיוחד כשהתינוק מגיב מיידית לסיוע וחוזר לישון במהרה.

מנגד, יש מצבים בהם תינוקות מתאפיינים בשינה מקוטעת ולא מספקת לאורך היום, והם עייפים ועצבניים לאורך חלק ניכר משעות הערות. לחוויה הזאת עשויה להיות השפעה על החוויה שלהם ועל חוויית ההורות איתם. ישנם גם הרבה מצבים בהם הורים חווים חסך שינה בעקבות התעוררויות מרובות של התינוק, שמוביל לקושי גדול פיסי ורגשי, ושעלול להוביל לפגיעה רגשית-נפשית ו/או זוגית.


גם תהליך של שינוי דורש משאבים, ואינו בהכרח פשוט. לכן כששוקלים לעשות שינוי בהרגלי השינה, השאלה העיקרית שכדאי שתנחה אותנו היא:

עד כמה הרגלי השינה הנוכחיים מפריעים לתינוק או לנו?

על הסדנה שלנו שמעת?

הסדנה נשענת על ידע מחקרי ומקצועי, וכוללת התייחסות לסוגיית השינה בראייה הוליסטית.

סדרת המיילים שתסייע לכם להתחיל לישון

איזה כיף שנרשמת!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest