לו"ז שינה

עייפות יתר היא המקור לחלק גדול מאתגרי השינה, והיא נובעת הרבה פעמים מהיעדר ידע לגבי הזמן הנכון להשכיב את התינוק לישון.


street corner

חשוב להשכיב תינוק כשהוא עייף, ולא בהכרח כשאנחנו מזהים סימנים, כי אצל חלק מהתינוקות ובחלק מהמצבים קשה לזהות סימנים מוקדמים. אם לא זיהינו סימני עייפות, נשכיב את התינוק לפי השעון, ונלמד על הצורך שלו בתהליך של ניסוי וטעייה-תהייה.

כל תינוק הוא ייחודי, ולכן את תזמוני השינה חשוב להתאים לתינוק שלנו. בכל זאת, אצל רוב התינוקות תזמוני השינה הם די דומים. עם הגיל, התינוקות "שורדים" יותר זמן בערות, והמרווחים בין פרקי השינה גדלים. לכן דפוסי השינה של התינוקות בקצות הטווחים שאציין מטה, עשויים להיות די שונים זה מזה.

הפוסט כולל לו"ז שינה לדוגמא, והוא מותאם לתינוקות שלא נמצאים במסגרת. כאשר תינוק נמצא במסגרת, יש לנו פחות גמישות באשר לשעת ההשכבה שלו. ניתן להיעזר בלו"ז כדי להבין מתי יש טעם לנסות להשכיב גם אחה"צ בחזרה מהמסגרת.


בקריאת הלו"ז לדוגמא, שימו לב בעיקר למרווחים בין אפיזודות השינה, ולא לשעות עצמן. כדאי מאוד להקפיד על שעת ההשכבת לילה שתהיה די דומה בכל יום. ברוב ימות השנה שעת ההשכבה המתאימה תהיה 18:00-19:00. בתקופה שלקראת המעבר לשעון קיץ, השעה המתאימה לרוב התינוקות היא 17:00-18:00.

לידה עד 6 חודשים ב-4 החודשים הראשונים תינוקות צפויים לישון די הרבה לאורך היום, לכן כשהם ברוגע ולקראת זמני שינה, כדאי לאפשר להם זמן שהייה ממושך על הגב בעריסה.

  • שימו דגש מיוחד על שנת הבוקר, שאמורה בגילאים האלו להתרחש כשעה ואפילו פחות משעת ההתעוררות משנת לילה. לקראת גיל 6 חודשים פרק הזמן הזה עשוי להתארך מעט לכדי שעה וחצי

  • המרווחים בין פרקי השינה ביום יהיו כשעה עד שעה וחצי

לו"ז לדוגמא

6:00 התעוררות לבוקר

7:00-8:30 שנת 'בוקר'

10:00-11:30 שנת 'בוהריים'

13:00-15:00 שנת 'צהריים'

16:00-17:00 שנת ערב

18:00 - תחילת שנת לילה

6 עד 10 חודשים

סביב גיל 6 חודשים משכי זמן הערות שבין פרקי השינה גדלים, וכבר לא נשאר זמן לשנת ערב, ב"שנבלעת" בהדרגה בשנת הלילה ומתמזגת איתה.

  • המשיכו בדגש על שנת הבוקר, כשעה וחצי משעת ההתעוררות משנת לילה. פרק הזמן מתארך בהדרגה לכדי שעתיים לקראת גיל 10 חודשים.

  • המרווחים בין פרקי השינה ביום יהיו כשעה וחצי עד שעתיים

לו"ז לדוגמא

6:00 התעוררות לבוקר

7:30-9:00 שנת 'בוקר'

11:00-13:30 שנת 'צהריים'

15:30-16:30 שנת 'אחה"צ'

18:00 - תחילת שנת לילה

10 עד 18 חודשים

לקראת גיל שנה תינוקות כבר "שורדים" משכי ערות ארוכים משמעותית, וכך בהדרגה גם פרק השינה השלישי ביום נפרד מאיתנו. סביב גיל 15-18 חודשים התינוקות כבר לא מאוד עייפים כשמתעוררים משנת הלילה, שנת הבוקר מתאחרת משמעותית ומחליפה למעשה את שנת הצהריים שכבר נחתה עוד ועוד עד שהתפוגגה גם היא.

  • תינוקות בגיל הזה כבר הרבה יותר פעילים ותקשורתיים, וקשה הרבה יותר לזהות סימני עייפות. שימו לב בעיקר לשינוי במצב הרוח תלונות וחוסר נכונות להתרצות יהיו מנבא טוב לעייפות.

  • המרווחים בין פרקי השינה ביום גדלים משמעותית, וכבר קשה להתנהל לפי לו"ז מאוד מוקפד. המרווחים בפרקי השינה עשויים להיות מאוד גדולים וגמישים יותר, ובהדרגה הקטנטנים כבר פחות רגישים להשכבה שתהיה מעט מאוחרת מדי.

לו"ז לדוגמא

6:00 התעוררות לבוקר

8:30-10:00 שנת 'בוקר'

13:00-15:30 שנת 'צהריים'

18:00 - תחילת שנת לילה

18 חודשים ועד גיל 3

הפעוטות כבר עירניים ופעילים, וכבר זקוקים רק לשנת צהריים. חלקם עשויים גם לוותרו/להתנגד לשינה הזאת, בגלל הסקרנות הגדולה בשילוב עם העובדה שגופנית הם מסוגלים "למשוך".

  • שנת "צהריים" עשויה להתחיל מאוד מוקדם (11:00 ואפילו 10:00), משום שמדובר למעשה בשנת בוקר שמתאחרת בהדרגה.

  • לעיתים נדרשת הובלה מאוד ברורה כדי לסייע להם לשחרר ולהפנים ש'עכשיו זמן שינה'

  • כשפעוטות מוותרים על שנ"צ, סביר שהם יהיו הרבה יותר חסרי שקט בשעות אחה"צ. נסו לקבל זאת בהבנה, לנחם אותם, ולהשכיב אותם מוקדם מהרגיל (ב 17:00 ואפילו קודם במידת הצורך). ותרו על לכעוס עליהם, הם רק מוקסמים מהעולם ורוצים לבלוע אותו!

3 ועד 5 שנים

רוב הילדים בגיל הזה עדיין יכולים להינות ולהיתרם משנ"צ במידה ומתאפשר להם. לצערי במסגרות ציבוריות אין תנאים שמתאימים לכך, אבל בסופי שבוע אתם עשויים לגלות שהם שמחים לישון (הלואי עלי).

  • הילד אמור לוותר מיוזמתו על שנ"צ. ניסיון לוותר מיוזמתנו עלול להוביל אותו לאורך זמן לאי שקט גופני ולחוויה פחות נינוחה לאורך היום.

  • ילדים שעדיין ישנים שנ"צ עשויים לדחות *במעט* את שעת השינה המתאימה להם ללילה. השינה לא אמורה להידחות ביותר משעה, ללא קשר ישיר לשעת היקיצה משנ"צ.

  • שעת ההשכבה ללילה גם לא קשורה בקשר הדוק למשך השנ"צ. זה נכון שהחל מגיל שנתיים, ילדים שישנים הרבה במהלך היום ישנו פחות שעות בלילה, אבל כל עוד הם ישנים בצהריים, הם זקוקים לכך. אני ממליץ בחום לאפשר להם.