מי האוייב השקט של השינה?

בקבוצת הפייסבוק המקצועית שלי שינה יוצאת מן הכלל שאלתי אתכן מיהו לדעתכן האויב השקט של השינה? בואו נראה מה גילינו!

ריכזתי את ההצעות שהעלתן, ככה שיהיה לנו נוח, וחילקתי אותן למספר קבוצות (חלק מההצעות מתאימות ליותר מקטגוריה אחת, אבל משחרר כרגע)


תנאי הסביבה

  • שקט - והקפדת יתר על תנאים "סטריליים"

  • אור וחשיפה למסכים

  • גירויים (עודף גירויים?)

  • אי נוחות גופנית - בחירת הבגדים למשל

  • "מגן ראש" - וחפצים אחרים שעלולים לסכן את התינוק.ת

שגרת היום והרגלים

  • היעדר סדר יום ושגרה

  • הרגלים (רעים?) שלא נוחים/מתאימים לילדים

  • היעדר פעילות מספקת בזמן ערות

  • הבקבוק

סוגיות גופניות

  • בקיעת שיניים

  • מחלות - מתוך התגובות יש בינינו מי שכנראה מצולקות מאוד מתקופות של מחלה

  • קקי - גם כאן יש מי שנכוו משמעותית

  • גזים - מלמעלה (גרעפסצים), מלמטה...

התפיסות וההתנהלות שלנו - ההורים

  • רעיון ה"הרדמה" - כי אנחנו לא "מרדימות.ים"

  • היעדר הרוגע - משום שהרוגע הוא באמת המפתח לשינה

  • האמונות שלנו ("זה לא יצלח")

  • הקושי לצאת לפעולה לטובת שינוי (בגלל אמונות, קושי פיזי, אילוצי החיים ועוד)

  • השאיפה/לחץ ש"ירדמו כבר!", חוסר הרוגע שלנו.

  • עוקבת (בדיקת ערנות היו לא מעט תגובות כאלו)


כל התגובות שלכן בהחלט תארו אויבי שינה, וברור לי שאתן מכירות הרבה מאוד מהם. אני גם מניח שאם הייתן כותבות את כל האויבים שאתן מכירות, היינו כנראה מצליחות לבסס כאן רשימה שהיתה יכולה לשמש כאמצעי מניעה בזכות עצמה אז נסתפק בזה כרגע.


הגענו אל החשוד המיידי

פרט לכל התגובות ברשימה, כיכבה בתגובות שלכן באופן לא מפתיע עייפות היתר. בהקשר הזה התייחסתן גם להתעלמות ו/או פספוס של סימני עייפות, ולשעת השכבה מאוחרת מדי. אלא שעייפות היתר היא אחד הנושאים היותר מדוברים בהקשר של הרגלי שינה, וכבר שנים שעושות לה יחסי ציבור מצויינים כמעט בכל שיחה בנושא שינה. במילים אחרות, עייפות יתר היא אמנם אויב קשוח, אבל מהרבה בחינות היא לא אויב שקט במיוחד.


אז מיהו האויב השקט?

האויב השקט של השינה, עוקף בקלילות מצערת את כל מתחריו מהרשימה המפוארת מעלה, ושמו המלא בישראל: חסך שינה חלקי כרוני. זכרו את השם הזה. סביר שהוא ילווה אותנו ונדון בו עוד רבות, ולמעשה באופיו השקט, המתגנב והמזדחל, הוא כבר מלווה אותנו בהרבה מאוד מההנחיות שלי, ומהשאלות שלכן.

מבלי שרובנו מודעות לכך, האויב הזה מרכזי מאוד בהשפעה על השינה של הקטנים (ולא רק הקטנים). לכן הוא האויב הראשון שאני "תוקף" בכל תהליך שאני מלווה, וגם החלק הראשון בסדנת האונליין מוקדש להתמודדות יעילה איתו.


מה אתן כבר יודעות על חסך השינה חלקי כרוני?

איך מתמודדות איתו?

שאלת בונוס: למה הוא האויב השקט?

על הסדנה שלנו שמעת?

הסדנה נשענת על ידע מחקרי ומקצועי, וכוללת התייחסות לסוגיית השינה בראייה הוליסטית.