למה תינוקות לא מחברים מחזורי שינה?

לו"ז השינה שפרסמתי העלה את סוגיה של "הארכת שינה". רעיון שאני שומע עליו הרבה, והגיע הזמן לעשות בו סדר ואולי סופסוף לזנוח אותו.

אם מצאתן את עצמכן עושות מאמץ להקפיד על הלו"ז, אבל השינה של התינוק.ת במהלך היום (במיוחד) ממשיכה להיות קצרה, הפוסט הזה בשבילכן.

A cat looking at a window

הקדמה קצרה

השינה של בני אדם מחולקת למחזורים. אצל תינוקות מעל גיל 4 חודשים, משך מחזור שינה הוא כ-45 דקות. כשתינוקות ישנים פחות ממחזור שלם בפרקי השינה במהלך היום, זה לרוב נובע מעייפות יתר משמעותית, וזה לא נושא הפוסט הנוכחי.

הרבה תינוקות מתעוררים אחרי כל מחזור שינה במהלך שנות היום, ולא שומרים על רצף שינה. כדי "לטפל" בבעיה ישנן כל מני המצאות של שיטות ל*"הארכת שינה"*. אנחנו לא עוסקים בשיטות, אלא בהבנת הגורמים למצב, וכך נדע גם איך להקטין את השפעתם.


כמה עובדות שכדאי להכיר

  • במעבר ממחזור שינה אחד לשני, ישנו פרק זמן של פוטנציאל התעוררות. זהו הזמן שבו הכי כדאי לנו להתעורר (גם כמבוגרים) כי אז אנחנו מתעוררים בשיא חושינו. אנחנו נמצאים בין שינה לערות, והגוף שלנו חוזר לקשר קל עם המציאות.

  • כשתינוקות מתעוררים אחרי מחזור אחד, זה לרוב משום שהם מזהים שמשהו בסביבת השינה שלהם אינו כשורה. מאותה סיבה, הם גם יתקשו לשוב ולהירדם גם כאשר הם עדיין עייפים.

  • בכל התעוררות, תינוקות מצפים למצוא את עצמם במקום שבו הם רגילים להירדם. כשתינוק נרדם בסיוע חיצוני (במהלך יניקה, בריקוד מנשא, בנדנודים עם הפיזיו, או "רק" על הידיים) - זה המקום שבו הוא מצפה להתעורר.

  • הירדמות בסיוע אקטיבי לא בהכרח נוחה יותר לכל התינוקות, וכך גם שינה בתנוחות האלו. כדי שתינוקות יוכלו להמשיך לישון ברצף בין מחזורי שינה, חשוב שיהיה להם נוח.

  • שינה במיטה לרוב נוחה יותר בהתבוננות לטווח הארוך, משום שככל שהתינוקות גדלים קשה להם יותר למצוא תנוחה נוחה עלינו, ולרוב גם קשה להם יותר ויותר להירדם תוך כדי יניקה. עם הזמן גם לנו קשה יותר לשאת אותם.

  • כשהתינוקות ישנים במיטה גם לנו נוח וקל יותר, וזה מאפשר לנו להתפנות לשלל עיסוקים אחרים. לכן רובנו מעבירים אותם למיטתם אחרי שהם נרדמו. אלא שתינוקות שרגילים להירדם בסיוע חיצוני, עשויים להתעורר ולהתערער מנסיונות ההעברה, וגם - ובכן - בין מחזורי שינה כמובן.


ואם התינוק שלנו נרדם רק בסיוע חיצוני?

אני מקווה שההסבר שלי מבהיר מדוע הדרך הנכונה לסייע לתינוקות שלנו לישון שינה מספקת ונוחה, היא לאפשר להם להמשיך לישון באותו המצב שבו הם רגילים להירדם (בהנחה שהמצב הזה נוח להם מלכתחילה).

אם התינוק שלכם דווקא ישן מצוין במיטה או עליכם למרות הירדמות בסיוע חיצוני, או שמתאפשר לכם להמשיך "לתחזק" את השינה שלו - לא ברור למה המשכתןם לקרוא עד כאן :)

אם רוב פרקי השינה של התינוק שלכם הם בני מחזור אחד, יתכן שמשהו בדרך שבה הוא נרדם או ישן פחות נוח לו, וזה הזמן לשקול להתחיל בשינוי. השינוי שאני כמובן ממליץ עליו - הובלה רגישה להירדמות במיטה ובמינימום סיוע.


עובדות בונוס - זמן ניפוץ מיתוסים

  • תינוקות לומדים על היכולת שלהם להירדם החל מיומם הראשון לחיים, ורובם יכולים ללמוד לעשות זאת בדרכים מגוונות, כשמידת הסיוע מותאמת להם.

  • במהלך החיים יש תקופות נוחות יותר או פחות לשינויי הרגלים. ככל שנקדים לאפשר לתינוקות שלנו להירדם רגועים במיטה ובמינימום סיוע חיצוני, כך סביר שיהיה להם קל יותר לישון גם לאורך תקופות התפתחותיות מאתגרות יותר.

  • תינוקות בחודשיהם הראשונים אינם עוברים, גם אם ב-3 החודשים הראשונים דפוסי השינה שלהם שונים מבחינה מוחית מאלו שמתעצבים אחר כך.

יאיר סהר, פסיכולוג, להיות בהורות מקרבת

על הסדנה שלנו שמעת?

הסדנה נשענת על ידע מחקרי ומקצועי, וכוללת התייחסות לסוגיית השינה בראייה הוליסטית.

סדרת המיילים שתסייע לכם להתחיל לישון