להקשיב לסימני עייפות או ל”חלונות שינה“?

הרעיון של ”חלונות שינה“ הוא נחמד, ואמור להוות עבורנו קו מנחה, יעיל, ונוח לזמנים יעילים להשכבה. החלונות עוזרים במיוחד כאשר ההורים הם חסרי ניסיון, ו/או כאשר האיתות מהתינוקות אינו ברור דיו (יש תינוקות שמאוד קשה לזהות אצלם סימני עייפות).

פחות פספוס הזדמנויות

כשאנחנו מפספסים את הזמנים הפוטנציאליים להשכבת התינוקות - זמני העייפות בהם הפוטנציאל להירדמות נינוחה גדול יותר, אנחנו עלולים להגיע למצב שבו נראה שהתינוקות שלנו לא מאוד זקוקים לשינה במהלך היום. הם עשויים להיראות לנו עירניים ורחוקים מאוד מעייפות או מסיכוי להירדם. זאת משום שכדי להתמודד עם העייפות הרבה והקושי להירגע, המוח מפעיל את הגוף כדי לשמור על עירנות, והם הופכים תזזיתיים ו"עירניים" משמעותית. בשלב זה, נסיונות השכבה עלולים להוביל לאחד מ-2 מצבים עיקריים: קושי גדול להירגע ואיתותי מצוקה, או הירדמות מהירה מאוד ”התעלפות לשינה“. בשניהם לא מתרחש חיזוק היכולת להירדמות עצמאית. לכן כדי להקטין את הסיכוי לפספוס, במיוחד בחוסר נסיון או כשאיתותי התינוקות לא מאוד ברורים - רעיון "חלונות השינה" יכול לסייע.

המגבלות של ”חלונות השינה“

ההישענות על מושג טכני לכאורה, עלולה להוביל לתחושה של התנהלות הורית שמתבססת על ”תפעול“ התינוק. היא עלולה להוביל למצב בו אנחנו מתבססים על השעון ועל הטבלה, ופחות עירניים למצבו של התינוק. בשנה הראשונה במיוחד, התינוקות משנים פעמים רבות את תזמוני השינה שלהם, והניסיון להתנהל על פי טבלת תזמון עלול להוביל לתסכול של ההורה ושל התינוק/ת. טווחי הזמנים של חלונות השינה הם רחבים, ויש שיאמרו רחבים מדי, והסיבה לכך היא השונות הרבה בין תינוקות ובין תקופות. נסיון השכבה לפי הטבלה עלול להוביל לתסכול רב שלנו ושל התינוק/ת כאשר משכיבים מוקדם או מאוחר מדי (יחסית לצורך שלהם), כדי להתאים את ההתנהלות שלנו לטבלה ולהשכיב ”כמו שכתוב“. החיים אינם טבלה, והתינוקות לא מכירים אותה. לכן בשלבים שונים החלונות ממש לא יתאימו. דוגמה אחת לכך היא במצבים של הפחתה במספר אפיזודות השינה ביום - למשל מ-4 ל-3. האיחוד מתבצע לרוב בתהליך שנראה כמו הסטה ואיחור בכל תזמוני השינה ביום, עד ”דחיקת“ האפיזודה האחרונה ו”היבלעותה“ לתוך שנת הלילה. אז גדלים המרווחים בין 3 השינות הנותרות, ומתרחשת חזרה לפיזור ולמיקום מחודש. ניתן לדמיין את חלוקת אפיזודות השינה ביום כממוקמות על אקורדיאון שנמצא בתנועה ניגון מתמדת. כל ניסיון להתקבע על תזמוני חלונות שינה, במיוחד בתקופות של התפתחות ושינוי, עלול להוביל לתחושה של כשלון.

השימוש בסימני עייפות

באופן כללי, ההמלצה שלי היא להשתדל להשכיב ביום *לפי סימני העייפות* בלבד, במיוחד כאשר יש לנו בטחון ביכולת לזהות אותם ולהגיב להם. חלונות השינה יכולים לעזור לנו להתכוונן לזמנים הפוטנציאליים יותר, ולהתאים לפיהם את השהות בבית.

כמובן שאם אתם מרגישים שחלונות השינה מועילים לכם ומקלים עליכם - ניתן בהחלט להשתמש בהם. יאיר סהר, להיות בהורות מקרבת

על הסדנה שלנו שמעת?

הסדנה נשענת על ידע מחקרי ומקצועי, וכוללת התייחסות לסוגיית השינה בראייה הוליסטית.

סדרת המיילים שתסייע לכם להתחיל לישון

איזה כיף שנרשמת!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest