יקיצה בשעת בוקר מוקדמת

(או: בחיאת, עדיין לילה!)


יש תינוקות ופעוטות שמתעוררות.ים לפני השמש, או בשעות שמאוד קשה לנו להתחיל בהן את היום. לשעות האלו אין שם מתאים יותר מאשר 'השטן של השינה', הן נמצאות בטווח הזמן שבין 4:00 ל- 5:30 לפנות בוקר, ובמקרה שהתינוק.ת שלנו התעורר.ה בטווח הזמן הזה, סביר שיהיה לנו קשה יותר עד כדי בלתי אפשרי לסייע להם להמשיך לישון.

אז, האם באמת כבר בוקר?

לפעמים אין ברירה אלא להכיר בכך שזה המזל שלנו - זה מה שקיבלנו בהגרלה של החיים . כלומר "זאת התינוקת", משך השינה שהיא זקוקה לו ביממה/בלילה הוא קצר יחסית לקולגות בני גילה, וזאת כנראה גם השעה שמתאימה עבורה להתחיל את היום

במקרים אחרים, המחשבה ש"זה התינוק" היא דווקא ממש לא מתאימה. תנאי השינה הם שמובילים אותו להתעורר בשעה שהיא מוקדמת מדי גם עבורו, ובתנאים מותאמים יותר הוא היה עשוי להרוויח משמעותית משעות שינה נוספות לאורך היום.


החלק האופטימי

ברוב המקרים לא כדאי לקבל בהכנעה ש"זה מה שיש". יקיצה בשעה מוקדמת היא לרוב לא גזירת גורל, אלא תוצר של התנהלות ותנאי הסביבה.

רוב התינוקות והפעוטות (אבל לא כולם וכולן) יצליחו לצלוח בשינה לפחות את השעה 6:00 בבוקר, או יחסית קרוב לשעה הזאת.


איך יודעים אם גם התינוק.ת שלי יכול.ה לישון יותר?

זה החלק הכי טריקי, כי לפעמים מאוד קשה לדעת לפני שמנסים לעשות שינויים שדורשים מאיתנו השקעת מאמצים לאורך זמן.

לפעמים כשמתחילים לשנות את ההתנהלות בצורה מתאימה וחיובית, ההשפעה בטווח הקצר עשויה להרגיש כשינוי לרעה (למשל יקיצה מוקדמת עוד יותר, יותר יקיצות בלילה וכו'). מצד שני, לפעמים, השינויים לרעה מעידים על כך שהדרך שבחרנו פחות מתאימה במקרה שלנו, או עבור התינוק.ת שלנו.

בכל מקרה חשוב גם להתמיד לתקופה של כשבועיים לפחות, מבלי למהר למסקנות.


אם הם זקוקים ליותר שינה, למה הם מתעוררים?

כי אולי כמו בערך כל דבר בתחום השינה, החיים חייבים להיות מסובכים כנראה. כשתינוקות עייפים הם חווים אי שקט ועצבנות שמקשים עליהם לישון די הצורך.

כשתינוקות לא ישנים מספיק במהלך היום, במהלך תקופה ארוכה יחסית, הם מתאפיינים במצב שנקרא חסך שינה חלקי כרוני. המצב הזה הוא הסיבה המרכזית לשלל האתגרים בשינה, שבאופן מעגלי מוביל לשימור חסך השינה.

כדאי לדעת שבשונה ממה שהיינו מצפים, תינוקות שמתאפיינים במצב של חסך שינה לא תמיד יראו עייפים, ולפעמים יראו אפילו נמרצים מאוד (היפראקטיביות שנובעת מנסיון פיצוי של המוח כהתמודדות עם חסך השינה).


אז מה כדאי לעשות?

אם השתכנענו שהתינוקות שלנו סובלים מחסך שינה, נשאף לאפשר להם למלא את "בור/באר חסך השינה" בצורה מיטבית ומירבית, ולכל אורך שעות היממה. כלומר משתדלים להקפיד על לו"ז השינה (חפשו אותו תחת התגית #תזמוןהשינה_מתילהשכיבלישון )

  1. לא מוותרים על שינות לאורך היום

  2. מנסים לסייע להם "לחבר מחזורי שינה" במהלך שנות היום, גם בסיוע מוגבר

  3. לא מעירים תינוקות ישנים בשום שעה, אלא אם אין ברירה (במסגרת הקפדה על תזמוני אכילה מותאמים)

  4. משכיבים לשנת לילה בשעה מוקדמת מהרגיל ומוקדמת מהצפוי (בשונה מהתפיסה הרווחת שכדאי להשכיב אותם מאוחר)


מקווה שההסבר שבפוסט יעזור לכןם להבין את ההגיון שבסעיף 4 - לאורך זמן, השכבה מוקדמת ללילה היא שתוביל לשעת יקיצת בוקר מאוחרת דווקא, משום שהיא מסייעת להעמקת חווית הרוגע, באמצעות הפחתת חסך השינה החלקי.


בברכת בוקר מאוחר לכולנו

יאיר

על הסדנה שלנו שמעת?

הסדנה נשענת על ידע מחקרי ומקצועי, וכוללת התייחסות לסוגיית השינה בראייה הוליסטית.

סדרת המיילים שתסייע לכם להתחיל לישון

איזה כיף שנרשמת!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest