יקיצה עצמאית (למה לא מעירים ילד ישן?)

החששות שלנו שהתינוקות (או פעוטות, אבל בקצרה אכתוב מעכשיו תינוקות) ”לא ירדמו בזמן“ או ”יהיו ערים פרקי זמן ארוכים בלילה“ הם טבעיים, אבל גם מובילים לטעויות הנפוצות ביותר שלרוב דווקא מאתגרות את סוגיית השינה, ובאופן פרדוקסלי מחזקות את החששות שלנו.


נסיונות שלנו ”להנדס“ את השינה של הילדים הם לרוב לא מוצלחים (ואת זה אני אומר כמהנדס בעבר).

מצבים שבהם אנחנו מנסים להשכיב אותם בזמן ה”נכון“ או ה”רגיל“, עלולים פשוט לא להצליח ולגרור תסכול. במקביל, בחירות להעיר אותם בזמן ה"מתאים", מתוך החשש שישנו יותר מדי, לא ירדמו, או מתוך תפיסה שחשוב "לסדר להם את השעון", הן הרבה יותר בעייתיות.

המוח יודע טוב מאיתנו

אנחנו יודעים הרבה על חשיבותה של השינה, אבל האמת היא שלמדע אין תשובות חד משמעיות בנוגע לתפקידה ולאופן שבו היא מבצעת אותו. בכל מקרה, אנחנו יודעים ששינה היא תהליך חשוב מאוד להתפתחות שלנו, ולתפקוד שלנו בכלל.

הנחת המוצא שלי, היא פשוטה: אם התינוק ישן, הוא זקוק לשינה (מכל סיבה שהיא, גם אם איננו יודעים מהי). כשאנחנו מעירים את הילדים - אם במהלך היום ואו בתחילתו בבוקר, אנחנו מפריעים לתהליך הטבעי להתרחש מעצמו.

אצל תינוק או פעוט שישנים עד שעה מאוחרת ”מדי“, סביר להניח שנרדמו לשנת לילה מאוחר מדי עבורם. הירדמות מאוחרת ויקיצה מוקדמת עלולים להעיד על מצב של ”שעון פנימי“ מוסט, ודרך לטפל בנושא היא לזכור שתינוקות ופעוטות אמורים לישון באור טבעי לאורך כל היממה.



אבל כבר לקראת לילה, ועוד לא היתה ”סעודה מספקת“

נכון, לפעמים הם נרדמים ”לא בזמן“ (שנוח לנו, או שהיינו מצפים), אבל לרוב זה אומר שמדובר בעוד שלב טבעי (או תקופה) של איזון גופני שכדאי לא להפריע לו. אצל תינוק, הסוגיה העיקרית היא שנת הערב הסמוכה ללילה, במיוחד אם לא היתה ארוחה גדולה דיה לפני, ושנת הערב ”התחברה“ ללילה. החשש הוא שיתעורר בלילה בגלל הרעב, שיתעורר באמצע הלילה לפרק זמן ממושך, או שיתחיל את היום בשעות של לפנות בוקר. אצל פעוטות, הדילמה היא בעיקר כשמתרחשת שנת ”צהריים“ מאוחרת, והחשש שהלילה יתחיל מאוחר מדי, יגרר לשעות לא הגיוניות, ונסבול מכך גם למחרת.

השאירו מקום להפתעה

כשאנחנו מעירים את הילדים, אנחנו מגדילים את הסיכוי לעצבנות רגשית ו/או גופנית, שדווקא תקשה עליהם לתפקד, ואולי גם להירדם בשינה הבאה (כי כדי להירדם אנחנו זקוקים לרוגע).

תנו להם לישון, וסיכויים גדולים שרק תרוויחו מכך.

אנחנו עשויים לגלות שגם תינוקות נרדמו ממש כשעה לפני שעת שנת הלילה שלהם, יתעוררו לאחר מחזור אחד, יאכלו, וישמחו לחזור לישון. לחלופין במקרה שלא יתעוררו, אנחנו עשויים לגלות ששעת היקיצה בבוקר לא באמת הושפעה.

על הסדנה שלנו שמעת?

הסדנה נשענת על ידע מחקרי ומקצועי, וכוללת התייחסות לסוגיית השינה בראייה הוליסטית.

סדרת המיילים שתסייע לכם להתחיל לישון

איזה כיף שנרשמת!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest