אם הילדים שלכם נרדמים ללילה מאוד מאוחר המאמר הזה בשבילכם

כבר ניסיתם להשכיב אותם מוקדם וזה פשוט לא עבד?

יכול להיות שהיא פשוט לא נראית עייפה בשעה סבירה, או שהוא נראה עייף ולמרות זאת ההשכבה נמשכת לנצח.

indoor design

אנחנו נוטים להניח שילדים מתקשים להירדם בגלל שהם עוד לא עייפים, וכשמדובר בפעוטות רבים חושדים שהשנ"צ הוא הבעיה, במיוחד אם היא ארוכה (אנא אל תקצרו להם את השנ"צ, או כל שינה אחרת).

סביר יותר להניח שאנחנו פשוט מפספסים משהו בתהליך ההשכבה. כמובן כל מקרה לגופו, אבל הרבה פעמים ההנחה שלנו ש"עוד מוקדם", גורמת לנו לדחות את ההשכבה, ודווקא כהם שנכנסים לישון מאוחר מדי עבורם, קשה להם לשקוע לשינה. חשוב שנוביל את הילדים למיטה כשהם רגועים, לכן השאיפה שלנו היא להשכיב אותם בשעה שמתאימה להם - לרוב מוקדם משמעותית מה"רגיל".


בהנחה שמשכי ההירדמות היו סבירים בעבר, ולא מדובר בסוגיה גופנית-רפואית, זאת התנהלות הערב שאני ממליץ עליה:

  • מתכווננים להשכבה בשעה מוקדמת מותאמת, בין 17:00 ל-19:00 תלוי גיל, תקופה התפתחותית, והתקופה בשנה שמשפיעה על שעות האור (קיץ/חורף)

  • מעמעמים אורות (משמעותית!) לפחות 15 דקות לפני שעת ההשכבה המתוכננת. המהדרין (והסובלים ממקרים מאוד קשים) יחשיכו כמעט לחלוטין את הבית, כ-30 דקות לפני שעת השין.

  • מתחילים בפעולות ההתארגנות (למשל סידור הצעצועים) כך שנסיים אותן לפני זמן עמעום האורות.

  • מוותרים על פעילויות מעוררות (מוסיקה, צעצועים מרעישים ומנגנים, אינטראקציה פעילה מאוד וכו') לפחות כחצי שעה לפני שעת ההשכבה. הזמן לפני השינה הוא זמן למשחק חופשי רגוע.

  • את ארוחת הערב אפשר להמשיך לאכול בתאורת אוירה יחסית מעומעמת, ולעמעמם משמעותית לאחר שמסיימים.

  • נמנעים ממסכים כשעה לפני שעת ההשכבה.


הנחיות שאולי יפתיעו אתכן:

  • ברוב הבתים מקלחים את הילדים אחרי א. הערב ולפני שינה. אני ממליץ לקלח אותם במהלך היום, או עם החזרה מהגן (על הסיבות בפוסט נפרד)

  • מוותרים על סיפור לפני שינה. הסיפור עשוי לעורר מחשבות, ולהקשות עליהם להכנס לשינה בראש נקי.


למה כדאי לפעול ככה?

כשאנחנו פועלות בצורה הזאת, אנחנו עוזרות לילדים שלנו להתחבר לילד העייף ששוכן בהם (האמינו לי, הוא שם). גם אם קשה לנו לזהות או להאמין שהם מתעייפים, ניקח אותם למיטה.

יכול להיות שתרגישו שהם באמת לא עייפים ואין סיכוי.

תנו צ'אנס כשבועיים, עד שהרוטינה הזאת תהפוך שגרה, וחזרו לספר.

תוספת חשובה: במקרה שבו גם שעת יקיצת הבוקר מאוחרת יחסית, סביר יותר להניח שהמקור לתופעה הוא בכך ש"השעון הביולוגי" (דפוס הפרשת המלטונין) שלהם מוסט ו"מאחר" יחסית לשעות היממה.

כדי להימנע ממצבים כאלו, או כדי "לתקן" מצב כזה כשכבר הגענו אליו, כדאי להשכיב את הילדים לישון באור טבעי לאורך כל שעות היממה. כלומר לאפשר להם לישון במהלך היום בחדר שמואר באור טבעי (לא אור שמש ישיר), ובמיוחד להשאיר תריסים פתוחים בלילה, כך שאור השמש יכנס אל החדר עם הזריחה, ויעזור ב"איפוס השעון".


יאיר סהר, פסיכולוג, להיות בהורות מקרבת

על הסדנה שלנו שמעת?

הסדנה נשענת על ידע מחקרי ומקצועי, וכוללת התייחסות לסוגיית השינה בראייה הוליסטית.

סדרת המיילים שתסייע לכם להתחיל לישון

איזה כיף שנרשמת!

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Pinterest